روشهای بازاریابی، مجموعهای از فرآیندها و راهکارهای ارائه شده توسط شرکتهای مختلف جهت جذب مشتری برای فروش محصولات یا استفاده از خدمات آنها است. هدف از عملکردهای بازاریابی، آگاهی بخشی به مشتریان در مورد ویژگیها، مشخصات و مزایای محصولات شرکت است که اساساً به تشویق جمعیت برای خرید آن محصولات یا خدمات خاص منجر میشود. استراتژیهای بازاریابی ممکن است کاملاً نوآورانه باشند یا قبلاً توسط شرکتهای دیگر آزمایش و به کار گرفته شده باشند.
درواقع یک استراتژی بازاریابی مؤثر میتواند به پیشبرد رقابت کمک کند. ایجاد پوستر و اعلامیه، آگهیهای رسانهای، سازماندهی رویدادها، تشویق دهانبهدهان و استفاده از پیشنهادها و تخفیفهای ویژه، همگی از روشهای جذب مشتری برای خرید محصول یا دریافت خدمات از شرکت عامل است. شما باید بر اساس نیاز شغلی خود یکی انواع مختلف استراتژیهای بازاریابی را انتخاب کنید. اما قبل از انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی برای تجارت خود، نکات زیر را در نظر بگیرید.
نکات ضروری در روشهای بازاریابی
-
بازار هدف خود را خوب بشناسید
پیش از اینکه به پیادهسازی روشهای بازاریابی فکر کنید، بهتر است ابتدا به مشتریان بالقوه خود بیندیشید؛ تعیین جمعیت هدف، گام اصلی و ضروری در انتخاب استراتژی بازاریابی است. این کار، اطلاعات جمعیتی مناسبی را در اختیارتان قرار میدهد که به انتخاب مناسبترین برنامه بازاریابی برای تجارت شما کمک میکند. چه کسی از محصولات شما خریداری میکند؟ فکر میکنید بیشتر افراد مسن باشند یا خانوادههایی با فرزند خردسال؟ آیا احتمالاً از قوم خاصی هستند؟
با پول نقد مازاد خود خرید میکنند یا از یک زندگی با درآمد پایین برآمدهاند؟ این افراد چه زمانی امکان خرید محصولات شما را دارند؟ و … احتمالاً بهسختی میتوانید همزمان همه را مجذوب خود کنید. در مرحله بعد، وقتی اطلاعات جمعیتی را شناختید و سطح دانش، نگرش و رفتار آنها را دریافتید، میتوانید استراتژی مناسبتری برای بازاریابی انتخاب کنید و در مورد شیوه ی آن تصمیم بگیرید.
-
تولید محصول
در روشهای بازاریابی، نوع کالاهایی که برای فروش انتخاب میکنید روی کسانی که میخواهید جذب کنید تأثیر میگذارد: آیا شما قصد دارید روی غذاهای ارگانیک یا محلی تمرکز کنید یا این اهمیت خاصی برای شما یا مشتریانتان ندارد؟ آیا شما قصد فروش میوه و سبزیجات را دارید؟ محصولات عجیبوغریب؟ ابزار و وسایلی که بهسختی پیدا میشود و مشتریان شما برای خرید آنها از جای دیگر، سخت در تلاش هستند؟ برای آزمایش مخاطب خود، یک زمینه خرید فرضی ایجاد کنید. هنگامیکه از سلیقه خرید مخاطبان خودآگاهی پیدا کردید، میتوانید استراتژی بازاریابی مناسبتری را انتخاب کنید.
-
قیمت
یکی از فاکتورهای لازم در روشهای بازاریابی، تبلیغ بر سر قیمت مناسب محصولات شما است. یک محصول همانقدر میارزد که مشتری حاضر به پرداخت آن است. اما شما لزوماً مجبور نیستید ارزانترین محصولات را در محدوده خود بفروشید، درواقع قیمت باید رقابتی باشد. در کنار این موارد، شما باید این اطمینان را حاصل کنید که قادر به پرداخت همه ی هزینههای خود هستید. پس ابتدا با محاسبه هزینههایی همچون اجاره، تورم، بنزین و حملونقل و… قیمتهای خود را با دقت تعیین کنید. درصورتیکه بتوانید در تعیین قیمت مناسب و سود معقول به یک جمعبندی برسید میتوانید بر سر قیمت مناسب محصولات خود مانور دهید.
-
محل
برای دسترسی به بیشترین مشتری، باید مکانهایی که کالاهای خود را در آن میفروشید برای گروه هدف شما مناسب باشد. بهعنوانمثال، اگر سعی در جذب افراد مسن دارید، ممکن است ارائه محصول نزدیک به یک محدوده مسکونی انتخاب مناسبی باشد، درحالیکه اگر میخواهید خانوادهها را هدف قرار دهید، داشتن یک مرکز فروش در نزدیک به محل تحصیل، مدرسه یا مهدکودک انتخاب مناسبی است
-
ترویج
شما میتوانید محصولات و خدمات خود را به روشهای مختلف تبلیغ کنید. شما میتوانید جزوه و پوستر تولید کنید، اطلاعیه ی مطبوعاتی ارسال کنید، یک وبسایت ایجاد کنید، یک رویداد بزرگراه اندازی کنید یا یک پیشنهاد تخفیفاتی مقدماتی ویژه داشته باشید.
دو نوع اصلی روشهای بازاریابی
بعد از بررسی نکات مهم در انتخاب روشهای بازاریابی به بررسی انواع مختلف بازاریابی میپردازیم. دراینبین، دو نوع بازاریابی در میان کسب کارهای تجاری حاکم است که عبارتاند از:
- بازاریابی تجارت به تجارت (B2B)
- بازاریابی تجارت به مصرفکننده (B2C)
رایجترین شکل بازاریابی، بازاریابی تجارت به مصرفکننده (B2C) است. در ادامه انواع مختلف استراتژیهای بازاریابی بیان میشود.
-
تبلیغات پولی
این بخش شامل چندین رویکرد در بازاریابی است؛ رویکردهای سنتی که شامل تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات رسانههای چاپی است. همچنین بازاریابی اینترنتی که یکی از معروفترین رویکردهای بازاریابی در حال حاضر است. این بخش شامل روشهای مختلفی مانند PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) و تبلیغات پولی است.
-
بازاریابی رابطهای
این نوع بازاریابی اساساً معطوف به مشتری سازی است. به این صورت که تقویت روابط موجود با مشتریان، منجر به بهبود وفاداری آنها خواهد شد.
-
بازاریابی مخفی
این نوع استراتژی بر بازاریابی محصول متمرکز است. در این روش، مشتریان از استراتژی بازاریابی بیاطلاع هستند و به همین دلیل بهعنوان بازاریابی مخفیانه شناخته میشود.
-
دهانبهدهان
این کاملاً متکی به حسی است که شما به مردم میدهید. این روش بهطور سنتی مهمترین انواع روشهای بازاریابی است. شنیده شدن در دنیای تجارت مهم است. وقتی به مشتریان خدمات باکیفیتی میدهید، احتمالاً آنها شما را ارتقا میدهند.
-
بازاریابی اینترنتی
این روش، بهعنوان بازاریابی ابری نیز شناخته میشود که معمولاً از طریق اینترنت اتفاق میافتد. در این روش، همه ی موارد بازاریابی در اینترنت به اشتراک گذاشته میشوند و از طریق چندین رویکرد در سیستمعاملهای مختلف تبلیغ میشوند.
-
بازاریابی معاملاتی
فروش، چالشبرانگیزترین بخش است. حتی برای بزرگترین خردهفروشان نیز کار دشواری است، بهویژه هنگامیکه اهداف فروش با حجم بالا باشد. بااینحال، با استراتژیهای جدید بازاریابی، فروش مناسب کار دشواری نیست. در بازاریابی معاملات، خردهفروشان، مشتریان را به خرید با کوپن، تخفیف و رویدادهای عظیم تشویق میکنند. این کار شانس فروش را افزایش میدهد و مخاطبان را برای خرید محصولات تبلیغاتی ترغیب میکند.
-
بازاریابی متنوع
بازاریابی با شخصیسازی و تلفیق استراتژیهای مختلف، مخاطبان متنوعی را جلب میکند. این روش جنبههای مختلف مانند فرهنگی، اعتقادی، نگرشی، دیدگاهی و سایر نیازهای خاص را پوشش میدهد.
از روشهای رایگان غافل نشوید
استفاده از ترکیبی از روشهای بازاریابی برای جلب هرچه بیشتر افراد ایده خوبی است، اما توجه داشته باشید که تبلیغ میتواند زمانبر و دارای هزینه باشد. پس قبل از اینکه پیش بروید و هزاران تبلیغ چاپ کنید، به این فکر کنید که مؤثرترین روش در استفاده از وقت و پول شما چیست؟
حتی سعی کنید به روشهایی برای تبلیغات رایگان فکر کنید بهعنوانمثال: یک خبر یا توضیح کوتاه بنویسید و آن را برای سردبیر روزنامه یا خبرنامه محلی بفرستید. دریابید که چه چیزی محصولات شما را ویژه میکند. درباره ی تسهیلات خود در تابلوهای پیام محلی و انجمنها، مطالبی ارسال کنید.
بهطورمعمول، کافهها و سوپرمارکتها اغلب تابلویی دارند که میتوان خدمات محلی را در آن تبلیغ کرد و درنهایت اینکه رسانههای اجتماعی، مانند توییتر، اینستاگرام و فیس بوک میتوانند ابزار فوقالعاده مفیدی برای تبلیغات جمعی در ابعاد وسیع باشند.
مقالات مرتبط :
- لیست پنل های اس ام اس و انتخاب برترین سرویس پیامکی
- راهنمای ارسال پیامک با نام تجاری برای خط های ثابت و اعتباری
- مروری بر مزایای ارسال پیامک تبلیغاتی به همراه تاریخچه آن